1. هرس درخت لور آداب و رسوم مردم کیش :

یکی از متفاوت‌ترین آداب و رسوم مردم کیش آداب هرس درخت لور است که در بین مردم تقدس بالایی دارد و باید به روش اصولی هرس شود. به این صورت که درخت لور را فقط با استفاده از تبر و شاخه به شاخه هرس می‌کنند و اگر با اره برقی این درخت هرس شود باعث زرد شدن برگ‌های آن می‌شود

یکی از متفاوت‌ترین آداب و رسوم مردم کیش آداب هرس درخت لور است که در بین مردم تقدس بالایی دارد و باید به روش اصولی هرس شود

2. مراسم زار آداب و رسوم مردم کیش :

مراسم زار در کیش مراسمی خاص و ترسناک است که برای بیرون کشیدن ارواح و اجنه از بدن انسان‌ها برگزار می‌شود. مردم جنوب ایران و بخصوص افراد ساکن در جزیره‌ها معتقدند دوای امراضی که توسط پزشکان لاعلاج خوانده می‌شود در دست افرادی به اسم مامازار یا بابازار است.

مراسم زار اداب و رسوم مردم کیش است مراسمی خاص و ترسناک است که برای بیرون کشیدن ارواح و اجنه از بدن انسان‌ها برگزار می‌شود. مردم جنوب ایران و بخصوص افراد ساکن در جزیره‌ها معتقدند دوای امراضی که توسط پزشکان لاعلاج خوانده می‌شود در دست افرادی به اسم مامازار یا بابازار است

3.مراسم حنابندان آداب و رسوم مردم کیش :

مراسم حنابندان یا الحنه المعرس یکی از قدیمی‌ترین آداب و رسوم کیش است که قبل از مراسم ازدواج برگزار می‌شود. به این صورت که پیش از مراسم حنابندان، خانواده عروس لوازم مربوط به حنابندان مثل کاسه حنا شل شده، گلابدان، بخوردان و گلدان‌های گل را در سینی بزرگ تزیین کرده و در ابتدای مراسم یکی از آقایان سینی تزیین شده را روی سر گذاشته و دو نفر ساقدوش هم داماد را همراهی می‌کنند و در محله‌ها دور زده و به پایکوبی مشغول می‌شوند.

بعد از آن به محلی که از قبل مشخص کرده‌اند می‌روند و یکی از بزرگان فامیل حنا را روی دست داماد می‌زند و بعد با پارچه سبز سه گوش دست و پای حنا بسته داماد را می‌بندد. بعد از تمام شدن مراسم داماد به همراه دوستانش در محلی که حنا زده‌اند شب تا صبح می‌ماند چون در این روز اجازه رفتن به خانه پدری را ندارد.

مراسم حنابندان یا الحنه المعرس یکی از قدیمی‌ترین آداب و رسوم کیش است که قبل از مراسم ازدواج برگزار می‌شود

4. مراسم اهل هوا آداب و رسوم مردم کیش

هنگامی که بادهای مرموز و بیمار‌کننده سراغ انسان‌ها می‌روند، مردم در برخی مناطق و فرهنگ‌ها به ادعای اینکه این بادها نیروهای ماوراء طبیعی هستند، به تعویذگران یا ماما و بابا باد مراجعه می‌کنند.

این تعویذگران با برگزاری مراسم‌های خاص و برپایی سفره‌ها و خونی‌ها، سعی می‌کنند بادها را بینا کنند و از بدن انسان‌ها خارج کنند.

این نوع اعتقادات و روش‌ها بیشتر در فرهنگ‌ها و سنت‌های محلی و مردمی وجود دارد و عموماً در جوامع اهل‌تسنن و بعضی از مناطق روستایی به‌عنوان یکی از راه‌های تخلیص از بیماری‌ها و مشکلات غیرقابل تفسیر استفاده می‌شود.

در این روش‌ها، تعویذگران به عنوان افرادی که قدرت‌های خاصی دارند و با استفاده از مراسم و آیین‌های خاص می‌توانند به علت‌های ماوراء طبیعی پی ببرند و مشکلات را رفع کنند، شناخته می‌شوند.

آذاب و رسوم مردم کیش هنگامی که بادهای مرموز و بیمار‌کننده سراغ انسان‌ها می‌روند، مردم در برخی مناطق و فرهنگ‌ها به ادعای اینکه این بادها نیروهای ماوراء طبیعی هستند، به تعویذگران یا ماما و بابا باد مراجعه می‌کنند. این تعویذگران با برگزاری مراسم‌های خاص و برپایی سفره‌ها و خونی‌ها، سعی می‌کنند بادها را بینا کنند و از بدن انسان‌ها خارج کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *